ASPEKTY DEMOGRAFICZNE
2. Œmiertelnoœæ dzieci i jej przyczyny
49
Niemiec. Pod koniec œredniowiecza bogate rodziny mieszczañskie liczy³y od dziesiêciu do kilkunastu osób (rodzice oraz potomstwo)22.
Powy¿sze zestawienie pokazuje, ¿e rodzina œredniowieczna nie by³a liczna. Zapewne wiêcej dzieci przychodzi³o na œwiat, jednak oko³o po³owy z nich umiera³o23. Najwiêcej potomstwa doczekali siê panuj¹cy, nastêpnie szlachta, a najmniej mieszczañstwo i ch³opstwo, co nale¿y wi¹zaæ z lepszymi warunkami materialnymi w przypadku tych dwóch pierwszych grup. Wœród mieszczañstwa i ch³opstwa kobiety prawdopodobnie czêœciej decydowa³y siê na zabieg przerwania ci¹¿y oraz dopuszcza³y siê dzieciobójstwa24. Rozpowszechnione by³o równie¿ porzucanie dzieci oraz oddawanie ich do szpitali Duchaków2'. Przyczyny tego stanu nale¿y doszukiwaæ siê w fakcie, ¿e matki z ró¿nych wzglêdów nie chcia³y b¹dŸ nie mog³y wychowaæ potomstwa (z³e warunki materialne, urodzenie dziecka pochodz¹cego z nieprawego zwi¹zku). Dane dotycz¹ce mieszczan i ch³opów zani¿aj¹ tak¿e wypadki losowe, którym ulegali najm³odsi, co wynika³o z braku dostatecznej uwagi i opieki ze strony najbli¿szych.
, 2. Œmiertelnoœæ dzieci i jej przyczyny
Kwestiê œmiertelnoœci dzieci w okresie œredniowiecza ilustruj¹ wyniki badañ archeologicznych i antropologicznych. Ogólne wnioski o wysokoœci zgonów noworodków i niemowl¹t mo¿emy tak¿e wysnuæ ze statutów synodalnych, w których bardzo czêsto spotykamy pouczenia kierowane do duchownych, aby chrzcili dziecko o ka¿dej porze, kiedy zostanie przyniesione do koœcio³a, tak aby przez ich niedba³oœæ noworodek nie umar³ bez chrztu, a tak¿e ¿eby nauczali osoby œwieckie, w jaki sposób w razie zagro¿enia ¿ycia najm³odszych maj¹ udzielaæ chrztu. Mia³o to uchroniæ dziecko przed œmierci¹ bez sakramentu chrztu, która skazywa³aby je na wieczne potêpienie oraz pochowanie w nie poœwiêconej ziemi26. Obraz œmiertelnoœci dzieci przekazuj¹ równie¿ katalogi cudów œwiêtych. Zanoszone w nich proœby rodziców dotycz¹ przewa¿nie uzdrowienia dziecka, nie zaœ wskrzeszenia. W poni¿szej tabeli przedstawimy wyniki analizy szeœciu katalogów cudów œwiêtych (Stanis³awa, Jadwigi, Jacka, b³ogos³awionej Salomei, Kingi)-
Mirakula œwiêtego Stanis³awa (¿ywot mniejszy)
Mirakula œwiêtego Stanis³awa (¿ywotwiêkszy)____________
Mirakula œwiêtej Jadwigi
Mirakula œwiêtego Jacka
Mirakula b³ogos³awionej Salomei
Mirakula œwiêtej Kingi
Liczba dzieci chorych
(z wyj¹tkiem dzieci,
które umar³y)
1827
142"
\T
r
335
437
Liczba dzieci, które umar³y
6"
432
Z powy¿szego zestawienia wynika, ¿e umieralnoœæ dzieci w okresie powstawania cudów (XIII-XIV w.) nie by³a wysoka. Mirakula œwiêtych Stanis³awa, Jadwigi i Jacka pozwalaj¹ przypuszczaæ, i¿ wynosi³a ona oko³o 20-30%. Jedynie dwa ostatnie katalogi cudów œwiêtych wskazuj¹, ¿e œmiertelnoœæ najm³odszych waha³a siê w granicach od 50 do 60%. Nale¿yjednak przypuszczaæ, ¿e dane te nie s¹ miarodajne. Nie wszyscy rodzice chorych lub zmar³ych dzieci zwracali siê z proœb¹ o pomoc do œwiêtych.
Informacji na powy¿szy temat dostarczaj¹ nam tak¿e wyniki prac archeologów i antropologów. Na podstawie analiz szcz¹tków kostnych lub materia³u cia³opalnego pochodz¹cego z ró¿nych cmentarzysk ustalili oni miêdzy innymi wiek poszczególnych osobników, p³eæ oraz stan ich zdrowia. Te dane s¹ podstaw¹ do uogólnieñ w interesuj¹cej nas kwestii. Antropolodzy w celu u³atwienia badañ podzielili czas ¿ycia cz³owieka na nastêpuj¹ce kategorie - Infans I (do 7 roku ¿ycia), Infans II (7-14/15), Juwnis (14/15-20), Adultus (20-30), Maturus (30-60) i Senilis (60-x)39. Nas bêd¹ interesowaæ tylko te dwie pierwsze grupy. Ju¿ na pocz¹tku pragniemy zaznaczyæ, ¿e ""zedstawione poni¿ej dane procentowe dotycz¹ce œmiertelnoœci najm³od-szych nie s¹ miarodajne. Stanowi³o to konsekwencjê faktu, i¿ spora czêœæ Datków kostnych dzieci, zw³aszcza niemowl¹t, nie zachowa³a siê do naszych czasów, na co wp³yw mia³ fakt, ¿e szkielet noworodków i niemowl¹t przewa¿aj¹cej czêœci zbudowanyjest z chrz¹stki, natomiast szkielet dzieci 'rszych nie ma w swoim sk³adzie takiej iloœci zwi¹zków wapnia, jak osoby *Os³ej. W konsekwencji koœciec dziecka szybciej ulega rozk³adowi.
50



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  48II
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.