Zdecydowali się na sztukę.
Schodami ruchomymi w dół"Mama-Georga Soacka, ponieważ posiadała ona dla pacjentów dużą wartość identyfikacyjną-sztukę, opowiadającą historię nastolatka, który opuścił swoich rodziców oraz przyjaciół i został "kryminalistą Po dwumiesięznym okresie tę prawie dwugodzinną sztukę wystawiono publicznie dwa razy.
Projekt został ukończony.
Na początku roku 1991 rozpoczęto nowy projekt teatralny.
Tym razem miano zagrać własną sztukę teatralną, obrazującą życie na oddziale leczenia osób uzależnionych od leków oraz trudność uwolnienia się od tego uzależnienia.
Sztuka, Null Ouvert" (Happe ć Seidenberg 1993) powstała w wyniku wielomiesięcznej wspólnej pracy pacjentów i terapeutów.
Po siedmiu tygodniachprób prapremiera, buli Ouvert"odbyła się w Eickelborn, potem zagrano ją jeszcze dwa razy.
Tę samą sztukę zainscenizowano ponownie po dramaturgicznej przeróbce w roku 1993, tym raili.
zem dla uczniów i uczennic wraz z dyskusją z osobami uzależnionymi od leków na zakończenie.
Po premierze dano jeszcze 5 przedstawień dla szkół z regionu.
Około 750 uczniów widziało tę sztukę i po przedstawieniu dyskutowało z aktorami o lekach i lekomanach oraz o leczeniu.
W wyniku pozytywnych reakcji publicznych na tę formę pracy teatralnej i zapytania o zagranie sztuki teatralnej w ramach, tygodnia akcji"w Nadrenii-Westfalii w 1993 r.przebiegającego pod mottem, choroba zawsze ma historię", napisano nową sztukę teatralną, która w uzupełnieniu do, Null Ouvert"rozprawia się z karierą narkotykową.
Sztuka, Popshop'" tak jak i poprzednia sztuka, Null Ouvert"powstała jako wytwór procesu terapeutycznego pacjentów i terapeutów.
Tematem, Popshop"jest.
Historia Uwe", jego przebieg w uzależnieniu od narkotyków zakończony kryminalnie.
, Popshop"grano l 5-razy.
Historię Uwe"obejrzało blisko 3000 uczniów i uczennic, zaś po zakończeniu przedstawienia dyskutowano o sztuce, narkotykach i uzależnieniu od nich.
Wszystkim czterem projektom wspólny jest fakt, że żaden z biorących udział pacjentów nie miał doświadczeń w grze teatralnej, abstrahując od sporadycznych doświadczeń szkolnych.
Wszystkie cztery projekty zakończyły się sukcesem i przyniosły żądany skutek terapeutyczny.
Podstawy pracy teatralnej
Leczenie zaburzeń osobowości określa się powszechnie jako trudne.
Być może mimo całego optymizmu terapeutycznego trzeba będzie uznać w stosunku do niemałej liczby aspołecznych dorosłych, że mamy tu do czynienia z daleko 182.
idącymi nieodwracalnymi zaburzeniami osobowości, które są równoznaczne defektowi.
Mimo to jestem zdania, że głębsze zrozumienie takich ludzi i ich rozwoju stawia nas w położeniu, w którym powinniśmy rozszerzyć spektrum naszej interwencji terapeutycznej i przy wszystkich realistycznych ograniczeniach terapeutycznych jednak świadczyć pomoc w znaczącym zakresie.
" (Rauchfleisch 1981, 237) .
Metody psychoterapeutyczne posługujące się słowem są często nudne i szczególne obrazy zaburzeń zaburzonej osobowości są trudno dostępne na płaszczyźnie czysto poznawczej.
Również metody terapeutyczne ukierunkowane na zachowanie przez swój silnie podporządkowujący charakter u niektórych pacjentów wytwarzają dodatkowe mechanizm obrony, które również utrudniają terapię.
Opracowaliśmy metodę terapii teatrem, w przypadku której wierzymy, że optymalnie nadaje się ona do opracowania całościowo potencjału zaburzeń pacjentów i w ruchach terapii ruchowej do jakby przez zabawę lepszego obcowania z sobą i z innymi.
Leczenie narcystycznego zaburzenia osobowości...zakłada zawsze z jednej strony transformację w zakresie problemu poczucia godności, a z drugiej strony, polepszenia społecznej zdolności kontaktowania się.
Transformację wspiera się przy pomocy wszystkiego, co stanowi optymalne wyzwanie dla struktury osobowości klienta.
' (Johnson 1988, 283) .
'Jednakże niezależnie od tego, z jakich technik skorzystalibyśny, decydującym pozostanie kontekst bezpieczeństwa i pomocy oraz, dozowania wyzwań", tak aby mógł on być wykorzystywany optymalnie w celu osiągnięcia zmiany.
" (Johnson 1988, 292) .
183.
Uwieńczona sukcesem terapia zaburzeń typu borderline i innych zaburzeń osobowości wymaga także wyraźnego i silnego nadawania struktury (Kernberg 1993: Stauss l 993) .
Nadanie struktury charakteryzuje się z reguły ustaleniem granic, zawarciem umowy i sankcjami w razie uchybienia umowie.
Bez poddawania w wątpliwość potrzeby jasnych struktur wierny od czasów Virgini Satir (19/5, l 4 l) , że ludzie żyjący w zamkniętym systemie nie rozwijają się, lecz w najlepszym wypadku mogą egzystować.
Gra teatralna z udziałem pacjentów jest dlatego próbą przemiany zamkniętego systemu w system otwarty.
W systemie otwartym poczucie własnej wartości znajduje się na pierwszym miejscu, siła i sprawność pozostają z nią w związku.
Działania wyłaniają się z rzeczywistości.
Zmiany są mile widziane i traktowane są jako normalne i oczekiwane.
Komunikowanie, system i reguły są ze sobą powiązane.
Z tego powodu gra teatralna ma silne oddziaływanie dyscyplinujące na jednostki i na grupę, co stwierdził już lljine (Petzold et al.
1993, 388) .
W pracy teatralnej opracowujemy treści terapeutyczne.
Tematy samodzielnie napisanych sztuk odpowiadają doświadczeniu życiowemu pacjentów i dotyczą ich rzeczywistości.
To, co w nich jest sprawcą i ofiarą zostaje dopuszczone do głosu.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Chronologia pracy teraupetycznejW lecie 1990 roku utworzono pierwszą teatralną grupę pacjentów na oddziale 21/2, która postanowiła zagrać sztukę teatralną...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.