|
stowarzyszenia" i - co ważniejsze - frakcje wojskowe...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
Z tych ostatnich prawdopodobnie najbardziej wpływową było Kodo-ha (Cesarska droga), grupująca starszych oficerów (głównie armii lądowej), oddanych zachowaniu cnót bushido i idei założenia "Wielkiej azjatyckiej strefy wspólnego dobrobytu", czyli japońskiej hegemonii nad zdominowanymi i eksploatowanymi przez Europę obszarami Dalekiego Wschodu". Mit o boskości cesarza, wartości życia oddanego za cesarza, kodeksu bushido i szereg innych zakorzenionych głęboko zasad utrwalano już dłuższy czas, ale wydarzenia wojenne nadały im specjalny sens i znaczenie. Dały one podstawę do tworzenia samobójczych oddziałów Kamikaze. Przywódcy ZSRR z kolei eksponowali silnie mit walki klasowej, rewolucji społecznej i ich znaczenia w życiu oraz roli w przekształcaniu świata. Bardzo silnie eksponowano mit faszyzmu i antyfaszysty walczącego w imię humanizmu, postępu społecznego i dobra całej ludzkości. Wielu obywateli ZSRR wierzyło, że żyją w ustroju najlepszym w świecie oraz że działają dla dobra całej ludzkości. Zetknięcie się z sytuacją panującą na ziemiach polskich a szczególnie na ziemiach niemieckich zachwiało tymi mitami i zrodziło w Europie nowy mit o żołnierzu Armii Czerwonej; gwałcicielu i złodzieju, który rękę ma obwieszoną zegarkami. Zrodzona w latach wojny niechęć do "faszystów niemieckich" i "Imperialistów japońskich" nie przetrwała długo. Zetknięcie się Amerykanów z Niemcami i Japończykami (Żółtkami) prowadziło do obalenia jednych i powstania nowych mitów o społeczeństwie pokonanych państw. Niektóre mity okazały się jednak bardziej trwałe i trudne do zwalczania. Szczególnie silnie utrwaliły się one na styku niemiecko-radzieckim i niemiecko-polskim. 7. Problemy etyczne i moralne Wojna wywarła wielki wpływ na psychikę ludzi. Przeżyli ją silnie nie tylko żołnierze na frontach ale również ludzie na zapleczu. Totalny charakter wojny oraz zastosowanie nowych technik rażenia spowodowały, że wojna dotknęła wszystkich, tak, żołnierzy jak i cywilów, tak pokonanych jak i zwycięzców. Najtrudniej było ludziom zamkniętym w obozach koncentracyjnych, obozach jenieckich i więzieniach. Szczególne warunki życia stworzyły państwa totalne jak np. Niemcy, ZSRR, Japonia i częściowo Włochy. Nikt nie był pewny czy przeżyje do następnego dnia. Stan niepokoju tworzył nerwicę i frustrację. Głód panujący w poszczególnych krajach doprowadził miliony ludzi do stanu podrażnienia i chorób. W krajach okupowanych wielu ludzi podejmowało działalność konspiracyjną skazując się niejako dobrowolnie na konieczność prowadzenia podwójnego życia: legalnego i konspiracyjnego. Polski historyk literatury Kazimierz Wyka, pisząc na ten temat stwierdził, że ludzie ci "dzielili swą egzystencję na "pozorną" i "rzeczywistą". Pracując legalnie i oficjalnie żyli na niby. Natomiast życie "naprawdę" rozpoczynało się dopiero wśród swoich. Życie wśród swoich było "życiem w konspiracji". Państwa wojujące nie stosowały się do tradycji, łamały prawo, nie uznawały zasad etycznych, gnębiły i mordowały całe narody. Polityka ich wywołała ogólną nienawiść do okupanta i masowe dążenie do obalenia jego władzy. Ludzie traktowani jako podludzie podjęli walkę o przetrwanie i o wyzwolenie spod okupacji. W walce tej podjęli narzucone im przez okupanta metody postępowania; również łamali prawo i zasady etyczne. Przy czym łamanie zasad etycznych awansowało do rangi bohaterstwa. Oszukanie, kradzież, mord wroga uznano powszechnie za postępowanie dozwolone i nienaganne, za swego rodzaju cnotę. Działanie na szkodę okupanta uznano za nowy miernik wartości czynu przeciętnego członka ruchu oporu. Fakt ten spowodował wiele kontrowersji. Z jednej strony prowadził on do utrwalenia tego rodzaju postaw i podważenia dotychczasowych, cywilizowanych norm etycznych. Z drugiej strony prowadził do trudnych stresów moralnych, do załamań wiary i frustracji generalnej nie tylko poszczególnych osób ale całych grup. Z jednej strony narastało zjawisko irracjonalnej wiary w przeznaczenie, przeświadczenie o tym, że o wszystkim decyduje ślepy los, że człowiek nie ma żadnego wpływu na swe życie. Konstatacja ta prowadziła do życia chwilą bieżącą, do ulegania egzystencjalnemu stylowi życia. Z drugiej strony, fakty te umacniały wiarę w Boga i przekonanie o uzależnieniu istoty ludzkiej od siły wyższej, która czuwa i kieruje ich losem. Rosły wpływy wierzeń i wyznań religijnych. W tych warunkach wielu niewierzących wracało na łono kościoła i przekształcało się w gorliwych wyznawców różnych religii i wyznań. Modne stały się różne wróżby i przepowiednie. Znaczna część ludzi dotkniętych wojną przekształciła się jednak w ludzi chorych psychicznie. Ludzie ci nie byli w stanie wrócić do równowagi psychicznej także po zakończeniu wojny. Nadal żyli chwilą bieżącą. Mieli pretensje do Boga za to, że decydując o losach ludzi doprowadził do takiego kataklizmu i cierpień. Przeżycia wojenne spowodowały też odstępstwa wielu wiernych od Boga i Kościołów, prowadziły do upowszechnienia postaw ateistycznych i bardziej racjonalnych. Gwałtownie rosły wpływy socjalizmu i komunizmu, w ogóle tzw. lewicy społecznej. Europa wyszła z wojny bardziej radykalna niż była w okresie międzywojennym. 8. Odbicie wojny w literaturze i sztuce Przeżycia wojenne zrodziły chęć utrwalenia ich. Pisano pamiętniki i wspomnienia. Pamiętniki pisano i wcześniej. Dawniej poszczególni ludzie mieli jednak mało do przekazania w nich. W okresie przedwojennym życie było dość szare i mało atrakcyjne. Wojna stworzyła nowe bodźce. Każdy człowiek czuł, że przeżył ważne i ciekawe wydarzenia, że ma wiele do przekazania innym, zwłaszcza swym dzieciom i wnukom. Pisano bardzo dużo i z różnych pozycji. Pisali wierzący i nie wierzący, tak ci którzy sądzili, że to Bóg uratował ich przez zagładą jak i ci, którzy wytłumaczenie tego faktu szukali w przesłankach bardziej racjonalnych. Pisali żołnierze i cywile, uczeni i prości ludzi. Do pamiętnikarzy szybko dołączyli pisarze, którzy zaczęli publikować reportaże i powieści eksponując w nich tak stronę faktograficzną jak i analityczną, psychospołeczną. Przeżycia wojenne przez wiele lat wywierały piętno na literaturze, filmie i rzeźbie w skali globalnej w świecie. Wiele mówią tytuły publikowanych relacji i wspomnień. Polski uczestnik wojny Z. M. Stryjecki
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- już hetman wielki Janusz Kiszka uchylił się od spełnienia swoich obo-wiązków i wojsko zaczął zbierać hetman polny książę Janusz Radziwiłł...
- mniej klarowny, ja mówię proszę ciebie: perspektyw zawsze u nich ważniejszy będzie od
człowieka żywego...
- removing/turning off clonability, 450;
content-type, 695; intercepting results, 687;
super...
- D
- — Ani miĹ‚e, ani nie miĹ‚e — odrzekĹ‚em...
- 5) złoży, w formie aktu notarialnego, oświadczenie woli o wniesieniu do Funduszu mienia Skarbu Państwa, o którym mowa w pkt 2...
- – Surowy kraj – jak gdyby stanowiło to dostateczne wytłumaczenie...
- - Nie jesteś przypadkiem nowicjuszką, nieprawdaż? - Słyszał, że nowicjuszki chodzą ubrane w biel, ale w jej przypadku nie wydawało się to możliwe...
- Pani na Nieborowie byBa sBynn pikno[ci swoich czasĂłw
- mal krĂłlewski...
|
|