|
były motywy prośby, a jakie były motywypytanie, jaki naprawdę jest świat, to musipytania o uzasadnienie tej prośby...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
MoŜna zastanowić się nad tym, w jakim stop- zatem w jakimś stopniu oddzielić od siebie niu schematy, którymi dysponuje, oddają te właściwości drugiej osoby, które istnieją faktyczne właściwości świata. Jeśli są to niezaleŜnie od tej specyficznej interakcji, schematy bardzo ogólne i sztywne, wów- od właściwości, które zostały przez nią czas moŜe wystąpić duŜa róŜnica między wyzwolone. światem a schematem. Gdy schematy są Sprawa staje się znacznie bardziej modyfikowane na bieŜąco przez napływa- skomplikowana, gdy mamy do czynienia ze jące dane percepcyjne, ta róŜnica moŜe być spostrzeganiem samego siebie. Tu juŜ bar- niewielka. dzo trudno oddzielić rzeczywiste właści- Problem jednak polega tu na czymś wości siebie od właściwości, które zostały innym. Człowiek podczas spostrzegania wyzwolone przez schematy eksploracyjne. posługuje się eksploracją, która moŜe do- Koncepcja percepcji bezpośredniej nie starczać mu nowych informacji na temat boryka się z takimi kłopotami. Przyjmuje otoczenia. JednakŜe procedury eksplora- ona, Ŝe informacja odbierana z otocze- cyjne przynoszą róŜne efekty w świe- nia jest informacją wysoce specyficzną cie obiektów nieoŜywionych i w świecie i w związku z tym nie ma potrzeby odwoły- społecznym. Kamień nie zmienia swoich wania się do reprezentacji, które stanowią właściwości, kiedy chcę określić jego twar- ogniwo pośrednie, wprowadzające poprzez dość. Natomiast kiedy poszukuję informa- swój schematowy charakter róŜne moŜli- SPOSTRZEGANIE „Co on chce przez to osiągnąć?" Czy moŜesz napisać ten list? Dobrze, ale co ma w nim być? RYCINA 2.16 To, w jaki sposób kobieta reaguje na prośbę o napisanie listu, zaleŜy od tego, jak ocenia ona intencje autora prośby. Ocena tych intencji moŜe odwoływać się zarówno do trwafych właściwości autora prośby, jak teŜ do analizy sytuacji, w jakiej pojawiła się ta prośba. W oczywisty sposób w spostrzeganiu wypowiedzi uczestniczą schematy. Schematy te odwołują się nie tylko do samych faktów, ale takŜe do ich interpretacji. wości popełnienia błędu. Nasze narządy homomorfizm w stosunku do rzeczywi- zmysłowe zostały tak ukształtowane w to- stości. .Mówiąc inaczej, moŜe zdarzyć się ku ewolucji, Ŝe dostarczają nam infor- tak, Ŝe róŜne bodźce zaliczane są do tej macji umoŜliwiających sprawną orientację samej kategorii. Natomiast koncepcja per- i adaptaqę. Percepcja, w przeciwieństwie cepcji bezpośredniej postuluje izomorfizm: do sugestii wysuwanej przez wcześniejszą kaŜdy bodziec tworzy oddzielne spostrze- koncepcję, nie musi wcale angaŜować wyŜ- Ŝenie. Schematycznie ilustruje to rycina szych procesów psychicznych. 2.17, przedstawiającą spostrzeŜenia trzech PoniewaŜ w wypadku konstruktywisty- kropek. cznej teorii spostrzegania występowały Odwzorowanie homomorficzne jest pewne uproszczenia, moŜemy powiedzieć, wprawdzie bardziej oszczędne, ale wsku- Ŝe strukturę spostrzeŜenia charakteryzuje tek tego traci pewną liczbę szczegółów. t • c • d • • c • d • e e RYCINA 2.17 Porównanie spostrzeŜeń powstałych w systemie odwzorowania homomorficznego {charakterystycznego dla konstruktywistycznej teorii spostrzegania - część A) oraz w systemie odwzorowania izomorficznego (charakterystycznego dla teorii percepcji bezpośredniej - część B) W części A dwa punkty - C i D - są spostrzegane jako jeden element - jako krótka linia. Punkty te będą widziane jako krótka linia, gdy odległość między nimi będzie mniejsza od progu róŜnicy. Mogą być równieŜ spostrzegane jako linia, gdy u jednostki wystąpi oczekiwanie pojawienia się lini . Mamy tu jeszcze jedno potwierdzenie tego, Ŝe złoŜone procesy poznawcze modyfikują spostrzeganie. 70 PS/CHOIDGIA POZNANIA Cała dyskusja między tymi dwoma sta- wahadło będzie nieruchome, a sami bę- nowiskami sprowadza się do tego, czy dziemy ruszali głową w prawo i w lewo. Od
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- ZakBadajc, |e sBowniki przyczyniaj si, co najmniej w pewnym stopniu, do pogBbienia [wiadomo[ci jzykowej odbiorców, mo|na przyj, |e istotnym celem poznawczym, któremu ma sBu|y ten sBownik jest u[wiadomienie odbiorcom, jak rozlegBy jest zasig dwóch zjawisk jzykowych: z jednej strony sfery jednostek, które s u|ywane nie po to, by za ich pomoc przekazywa jakie[ informacje (chodzi tu o zbiór przekleDstw wyra|eD informacyjnie pustych), a z drugiej strony sfery jednostek, za pomoc których komunikuje si identyczne tre[ci (chodzi tu o zbiór wulgaryzmów znaczcych)
- W stosunku do ka¿dego systemu mo¿na tak¿e wyró¿niæ, obok teoretycznego badania jego zasad, jakie w stosunku do jêzyka np...
- Z łaski Pana naszego byłem, przezroczysty jak szyba, świadkiem wydarzeń, jakie miały miejsce w opactwie, którego nazwę nawet stosownie i pobożnie jest...
- zobaczy, usłyszy, poczuje? Co się stanie, jeśli się wycofa? Jaką stratę może odczuć? Jakie proponujesz rozwiązanie tych problemów?
Czy wystarczy...
- spo³eczeñstwa,- od widzenia oddzia³ywañ jednostek na inne osoby do do-strzegania ca³oœciowego socjalizacyjnego wp³ywu, jaki spo³eczeñstwowywiera na...
- W końcu udało mu się pozabijać trochę tego śmiecia, chociaż naprawdę nie jest łatwo walczyć z wrogiem, który częściej podawał tyły niźli dotrzymywał...
- A jaki los spotkał jego sokoła, który w tak dziwny sposób w chwili śmierci zamienił się w szaropiórego ptaka? I kim była Ninutra?Nawet bezgłośne...
- Tyle że gdyby Calvin umiał zmieniać żelazo czy mosiądz w złoto, nie potrzebowałby pomocy od Napoleona Bonaparte, cesarza świata czy jaki tam bezsensowny tytuł...
- – Elfa!– NaprawdÄ™, spostrzegawczość przywódców tej ekspedycji nie przestaje mnie wprawiać w zdumienie...
- W oficjalnej historii partii komunistycznej i podrêcznikach szkolnych m³odych Chiñczyków za wszystkie nieszczêœcia, jakie spad³y na ich kraj, obwiniany jest zachodni...
|
|