Problemy te omawiane s szerzej we Wstpie do SPPiW.
PomysB opracowania SPPiW zrodziB si w trakcie badaD autora dotyczcych zale|no[ci midzy ró|nymi rodzajami konwencji jzykowych a mo|liwo[ciami poprawnego definiowania znaczeD jednostek leksykalnych (por. M. Grochowski, Konwencje semantyczne a definiowanie wyra|eD jzykowych, Warszawa 1993). W [wietle rozwa|aD nad zakresem pojcia znaczenia przyjta zostaBa jego w|sza interpretacja, umo|liwiajca z kolei wyodrbnienie klasy jednostek semantycznie pustych (nie przekazujcych informacji). Analiza wielu jednostek silnie 8 nacechowanych pragmatycznie doprowadziBa do wniosku, |e
opisu tre[ci nie nale|y Bczy z opisem (z konieczno[ci o wiele bardziej subiektywnym) oceny emocjonalnego stosunku mówicego do [wiata. Ocena ta jest zmienna, zale|y bowiem od wielu parametrów zewntrznojzykowych, takich jak wiek mówicego, przynale|no[ do [rodowiska spoBecznego, poziom wyksztaBcenia i kultury. Rozwa|ania teoretyczne nad wymienionymi zagadnieniami staBy si podstaw badaD empirycznych, którymi objto m.in. jednostki znaczeniowo puste (przekleDstwa) i jednostki, na które naBo|one jest tabu (wulgaryzmy)  zob. M. Grochowski 1990, 1991.
PrzekleDstwa ani wulgaryzmy wspóBczesnego jzyka polskiego nie stanowiBy dotychczas przedmiotu systematycznej analizy  ani gramatycznej, ani semantycznej. Brak jest prac teoretycznych dotyczcych miejsca tych klas jednostek w systemie leksykalnym jzyka polskiego, a tak|e w podsystemie jednostek nacechowanych pragmatycznie. Nie podejmowano prób systematycznej rejestracji ani charakterystyki wyra|eD tworzcych wyró|nione podzbiory.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  ZakBadajc, |e sBowniki przyczyniaj si, co najmniej w pewnym stopniu, do pogBbienia [wiadomo[ci jzykowej odbiorców, mo|na przyj, |e istotnym celem poznawczym, któremu ma sBu|y ten sBownik jest u[wiadomienie odbiorcom, jak rozlegBy jest zasig dwóch zjawisk jzykowych: z jednej strony sfery jednostek, które s u|ywane nie po to, by za ich pomoc przekazywa jakie[ informacje (chodzi tu o zbiór przekleDstw  wyra|eD informacyjnie pustych), a z drugiej strony sfery jednostek, za pomoc których komunikuje si identyczne tre[ci (chodzi tu o zbiór wulgaryzmów znaczcych)
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.