W tym wypadku można powiedzieć, że na sny wpływają psychiczne “ogony" lub tło. Przekształcenie tego typu snów może nastręczyć spore problemy, natomiast dużo łatwiej jest przekształcić sny o rzeczach i zdarzeniach związanych z obecnymi lub niedawnymi sytuacjami i wydarzeniami.
Jeżeli Å›niÄ… siÄ™ wydarzenia, które nigdy siÄ™ nie zdarzyÅ‚y – na przykÅ‚ad nieznane kraje czy ludzie – również można napotkać na caÅ‚kiem spore trudnoÅ›ci z przerwaniem procesu Å›nienia lub wyczerpania stanu snu. Jeżeli pojawiajÄ… siÄ™ wszystkie trzy zjawiska, poÅ‚Ä…czone z sobÄ… i chaotyczne, oznacza to, że proces przekraczania stanu snu bÄ™dzie dÅ‚ugi i wyjÄ…tkowo trudny. Jeżeli napotykamy na przeszkody, które powstrzymujÄ… nas od ostatecznego przezwyciężenia snów, musimy siÄ™ gÅ‚Ä™biej zaangażować [w praktykÄ™] i modlić o postÄ™p w niej.
W toku zamierzonego przekształcenia mogą powstać spontaniczne obrazy. Jeżeli na przykład śnisz, że znajdujesz się w lesie, ale wybierasz zmianę sytuacji i przenosisz się na pustynię, to niektóre pojawiające się rzeczy mogą być inne od tego, co zamierzałeś zobaczyć. Gdy wraz z postępem w praktyce potrafi się utrzymać świadomość medytacyjną, doświadczenia przejrzystości powstają w sposób spontaniczny.
Jeżeli stopniowo dochodzi się do opanowania stanu snu, kolejną, zasadniczą techniką staje się połączenie wizji dnia ze snami. Musi się stale przenosić własną świadomość do snów. Wkrótce po pojawieniu się snu. natychmiast uświadom sobie, że jest on “nierealny". To samo rozpoznanie nierealności musi się również przenieść do codziennego widzenia.
Kiedy rozwijamy naszą świadomość natury snu, możemy wykorzystać sny do pogłębienia naszego medytacyjnego doświadczenia. Na przykład medytujący, kloty przenika w naturę “wizji" (zjawiskowej egzystencji), odkrywa jej pustkę. Tę percepcję pustki widzenia można przenieść do snu. Jeżeli podczas śnienia nie tylko uświadamiasz sobie śnienie. ale również to, że wszystko co widzisz jest złudzeniem, przenikasz do rdzenia pustki. Dzięki temu sen można przekształcić w poznanie pustki, śunjaty.
Chociaż świadomość prawdziwej natury snu może uwydatnić własną świadomość medytacyjną, istnieje również niebezpieczeństwo polegające na tym, że zyskanie biegłości w przekształceniu obrazów sennych, spowoduje przywiązanie się do nich. Musi się przezwyciężyć to przywiązanie.
IstniejÄ… trzy główne sposoby odciÄ™cia przywiÄ…zania z pomocÄ… doÅ›wiadczeÅ„ snu. Po pierwsze, w ciÄ…gu dnia nie należy rozmyÅ›lać nad snami, które miaÅ‚o siÄ™ w nocy. Po drugie, sny należy obserwować, nie osÄ…dzajÄ…c ich, bez uczucia przyjemnoÅ›ci czy obawy, bez wzglÄ™du na to, czy jawiÄ… siÄ™ one jako pozytywne czy negatywne, bo wówczas mogÄ… pobudzić radość lub nieszczęście – czyli przywiÄ…zanie. Po trzecie, podczas Å›nienia i potem, nie należy “wyjaÅ›niać", co jest “podmiotem", a co ..przedmiotem", czyli nie należy siÄ™ zastanawiać nad tym, które z pojawiajÄ…cych siÄ™ obrazów, sÄ… rzeczywiste. DziÄ™ki temu odkryjesz, że zÅ‚ożone sny stopniowo siÄ™ uproszczÄ…, rozjaÅ›niÄ… i w koÅ„cu mogÄ… caÅ‚kowicie zniknąć, a wszystko to, co byÅ‚o uwarunkowane, zostanie wyzwolone. Wówczas sny siÄ™ skoÅ„czÄ….
Praktykę naturalnego światła powinieneś próbować wykonywać każdej nocy, podobnie jak należy bez przerwy próbować przebywać w stanie kontemplacji. W każdej chwili i przy każdym działaniu istnieją metody wykonywania praktyki dzogczien. Jeśli jednak nocna praktyka dzogczien sprawia ci kłopot i większe doświadczenie posiadasz z wykonywaniem praktyki snu w stylu tantry, do której posiadasz inicjację konkretnego bóstwa, wówczas być może bardziej pożyteczne będzie kontynuowanie praktyki tantrycznej. Jeśli na przykład wykonuje się praktykę Wadżrajogini,38 wówczas przed zaśnięciem w centrum ciała należy wizualizować bardzo małą postać Wadżrajogini. Tę niewielką istotę nazywamy dżnianasattwą, czyli manifestacją mądrości.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Jeżeli masz trudnoÅ›ci z przeksztaÅ‚ceniem wizji snu, może być tak dlatego, że w twoich snach pojawia siÄ™ zbyt wiele obrazów z przeszÅ‚oÅ›ci, z dzieciÅ„stwa lub...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.