|
treści, ale swoją reakcją zaskoczenia, zdziwienia, zakłopotania czylęku może wzbudzić w dziecku te same uczucia, rzucając cień naspojrzenie dziecka na jego...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
Jeżeli matka udziela odpowiedzi w sposób bardzo spokojny, zrównoważony, bez najmniejszego zdziwienia, to tym samym daje dziecku znak, że sprawy seksualne są tak samo ludzkimi sprawami jak wszystkie inne. "Faktyczna wiedza o seksie jest oczywiście ważna, ale znacznie ważniejsza jest jej treść emocjonalna."" Rodzice winni troszczyć się, aby nie spóźnić się z podaniem dziecku potrzebnej mu informacji seksualnej. Jeżeli to zaniedbają, wówczas mogą uprzedzić ich koledzy ich dzieci z podwórka. Jeżeli pierwsze informacje seksualne zostaną przekazane właśnie "przez podwórko" w sposób wulgarny i brutalny, zwłaszcza przez starszych rówieśników, wówczas dziecko może zacząć patrzeć na seksualność jako na coś brzydkiego i wulgarnego. Po pierwszych rozmowach podwórkowych dziecka, nawiązanie z nim dialogu przez rodziców na tematy seksualne może być bardzo utrudnione. Rozmowy seksualne prowadzone przez rodziców uzbrajają i uodparniają dziecko na wulgarne informacje seksualne krążące "po podwórku". W wychowaniu seksualnym jest rzeczą ważną, aby rodzice uszanowali intymność seksualną nawet małego dziecka, aby nie zmuszali go do rozmów, wyznań czy tym bardziej do gestów, które naruszałyby w jakikolwiek sposób jego naturalne poczucie skrępowania w tej dziedzinie. Dziecko od pierwszych chwil dochodzenia do świadomości siebie ma prawo do zachowania własnej intymności. Rodzice winni uszanować jego naturalne poczucie wstydu, wolność osobistą. Wkraczanie w sferę intymną dziecka w sposób "mocny", także wówczas, kiedy bywa to tłumaczone "dobrem dziecka", jest zawsze dla niego głęboko krzywdzące. Im bardziej naturalnie a jednocześnie delikatnie rodzice traktują swoją własną seksualność, tym bardziej naturalnie i delikatnie potraktują seksualność ich dziecka, niezależnie od jego wieku. Wychowanie seksualne dokonuje się nie tylko przez rozmowy, podawanie informacji, ale także przez pewną dyskrecję, z jaką rodzice odnoszą się do spraw seksualnych. Winni oni dbać o zachowanie pełnej intymności w pożyciu małżeńskim. Narażanie dziecka, by było świadkiem ich wzajemnych gestów seksualnych, może być dla niego dużym zaskoczeniem, a nawet szokiem. Przy ogromnej ciasnocie mieszkaniowej, jaka panuje w wielu rodzinach, zachowanie dyskrecji w dziedzinie seksualnej wymaga niekiedy ze strony rodziców pewnej uważności. 4. Jak rozmawiać z dziećmi o seksie? Jest rzeczą ciekawą, że rodzice często pytają jak rozmawiać ze swoimi dziećmi o sprawach seksualnych, ale nie pytają jak z nimi rozmawiać o innych bardzo trudnych sprawach życiowych: o przemocy, o ludzkiej nienawiści, o morderstwach, o wojnach itd. Trudność ta świadczy o lękowej koncentracji na tej jednej sferze życia. Aby móc właściwie rozmawiać z dziećmi o ludzkiej płciowości, trzeba by im stworzyć odpowiedni klimat szczerości, zaufania i naturalnego spojrzenia na wszystkie życiowe sprawy. W takiej atmosferze dziecko będzie spontanicznie pytać o wszystko, co je interesuje, także o sprawy seksualne. Jeżeli dziecko pytając o sprawy seksualne spotkałoby się ze zdziwieniem rodzica, czy tym bardziej z choćby delikatnym skarceniem, wtedy oczywiście kolejny raz takiego "niestosownego pytania" już nie zada. Śledząc pytania dziecka unikniemy podstawowego błędu, jakim jest podawanie przedwczesnej informacji lub też informacji przychodzącej "nie w porę". Pytanie dziecka jest sygnałem mówiącym o jego gotowości przyjęcia potrzebnej mu informacji. Trzeba mieć świadomość, że małe dziecko zadając pytanie, nie oczekuje szczegółów, zwłaszcza fizjologicznych. Wystarcza mu często odpowiedź bardzo ogólna. Zawsze jednak musi to być odpowiedź prawdziwa. Próbując odpowiedzieć dziecku na pytanie, trzeba wczuć się w jego świat odczuć, myśli, zainteresowań. Zmieszanie rodziców niektórymi pytaniami seksualnymi dzieci wynika także z faktu utożsamiania ich osobistej chorej ciekawości seksualnej z ciekawością dziecka. Ciekawość seksualna dziecka posiada zupełnie inny charakter. Odpowiedź prawdziwa winna być podana językiem dziecka, który dostosowuje się do jego pojęć, wyobraźni, emocjonalności, doświadczeń życiowych. Odpowiedź rodzica winna być jednak tak sformułowana, aby była prawdziwa także w wieku dorastania. Jeżeli jakiejś odpowiedzi rodziców nie dałoby się obronić w okresie dojrzewania, ponieważ była w niej "szczypta kłamstwa", wówczas dziecko może tracić zaufanie nie tylko do odpowiedzi, jakich udzielają mu rodzice, ale także do nich samych. Dziecko wchodząc w relacje z równieśnikami sprawdza zwykle informacje otrzymane od rodziców. Jeżeli dziecko nie otrzyma od rodziców pełnej, zadowalającej go odpowiedzi, odwoła się wówczas do środowiska rówieśników, zwykle "dobrze poinformowanego" w tej dziedzinie. Rodzice winni wiedzieć, że dziecko może pytać o tę samą sprawę wiele razy. Klasyczne pytanie: "skąd się biorą dzieci" może padać bardzo wcześnie, np. w wieku trzech, czterech lat, ale może ono powtórzyć się w wieku późniejszym, w wieku siedmiu, dziesięciu lat. Tylko pozornie jest to pytanie identyczne. Być może brzmi ono tak samo, ale pada w zupełnie innej sytuacji rozwojowej dziecka, stąd też posiada inny charakter. Inna sytuacja rozwojowa dziecka sprawi, iż będzie ono wymagać także innej odpowiedzi. Rodzice powtarzając odpowiedzi sprzed kilku lat na to samo pytanie, mogliby się ośmieszyć w jego oczach, ponieważ świadomość dziecka bardzo się zmieniła od tego czasu oraz także dlatego, iż w międzyczasie zdobyło ono wiele informacji także poza środowiskiem rodzinnym. Odpowiedź na pytania dzieci winna uwzględnić informacje, które dziecko już posiada. Istotą rozmów o sprawach seksualnych jest klimat zaufania i szczerości. Podobnie jak dojrzałe działanie seksualne może mieć miejsce tylko wówczas, kiedy istnieje wielka serdeczność, ciepło, intymność emocjonalna oraz pewna jedność duchowa, podobnie również rozmowy o ludzkiej płciowości mogą być w pełni owocne tylko w podobnym klimacie szczerości, intymności, otwartości oraz duchowej jedności rodziców z dzieckiem. Rodzice rozmawiając ze swoimi dziećmi o seksualności człowieka, zwłaszcza w okresie dojrzewania, przekazują im nie tylko wiedzę, lecz także system wartości kierujący nie tylko zachowaniami seksualnymi, ale całym życiem człowieka. Wychowanie religijne, kształtowanie ludzkiego sumienia jest integralną częścią wychowania osobowego, a tym samym i seksualnego. Dzieci są szalenie bystrymi obserwatorami i łatwo zauważą każdą niespójność w zachowaniu rodziców. Z jednej strony rodzice mogą czuć się zakłopotani najprostszymi pytaniami seksualnymi dzieci, które nierzadko pomijają i lekceważą. Z drugiej jednak strony ci sami rodzice mogą zdradzać jakąś chorą ciekawość seksualną opowiadaniem
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- chanie trudno ze względu na jego wiek podeszły i brak „prezentacji”, a zwłaszcza ze względu
na brak odpowiednich referencji...
- Przynajmniej jego własne pierwotne zamysły zostały zrealizowane, nową sieć zasilała magiczna moc ogniska, a heroldowie tylko ją wspomagali, i nie...
- Celem sporządzania zapisu procesu jest przedstawienie takiego raportu z wywiadu, który by ilustrował jego dynamikę oraz związane z wywiadem myśli, emocje i odczucia...
- Perrin objął głowę ramionami, dopadł do kamiennej balustrady i skulił się tam, a wiatr szarpał nim i wydymał jego ubranie, wiatr gorący jak ogień...
- W odniesieniu do swojego dzieciństwa Rick odkrył pewne głęboko zakorzenione przekonania, które były dokładnym odbiciem negatywnych przekonań jego ojca,...
- W pięciodniowym tygodniu pracy ustawowo wolnym od pracy dniem jest niedziela, natomiast drugim dniem wolnym od pracy może być każdy inny dzień tygodnia, chociaż z reguły...
- - Artoo nigdy by tego nie zrobił - oświadczyła z naciskiem przywódczyni Nowej
- Artoo? - zapytała, ścierając część zwęglonego lakieru z jego kopułki...
- Kiedy Loial wraz z pozostałymi podjechał bliżej, Faile natychmiast zeskoczyła ze swej karej klaczy i nie spuszczając wzroku z jego twarzy, podeszła prosto do...
- — Tu-huuuu! Lordzie Regencie! — zahuczaĹ‚ puchacz, zbliĹĽajÄ…c haczykowaty dziĂłb do jego ucha...
- W stosunku do każdego systemu można także wyróżnić, obok teoretycznego badania jego zasad, jakie w stosunku do języka np...
|
|