Potrafi opo-
wiedzieć wydarzenie, przeżycie osobiste lub sen, wyrazić na-
dzieję lub cel, jak również przedstawić krótko uzasadnienie
lub wyjaśnienie dotyczące projektu lub pomysłu.
Potrafi zrozumieć zasadnicze aspekty problemów konkret-
nych lub abstrakcyjnych przedstawionych w tekstach złożo-
nych, w tym dyskusję specjalistyczną dotyczącą własnej te-
matyki zawodowej. Potrafi porozumieć się na tyle swobod-
nie i spontanicznie, że rozmowa z rdzennym użytkownikiem B2
języka wolna jest od napięć, tak w przypadku jednej, jak
i drugiej strony. Potrafi wyrazić się w sposób jasny i szczegó-
łowy na wiele tematów, wyrazić opinię na dany temat wyka-
zując pozytywne i negatywne strony różnych (proponowa-
nych) wyborów.
Użytkownik zaawansowany
Potrafi zrozumieć szeroką gamę długich i trudnych tekstów
oraz zrozumieć ukryte w nich podteksty. Potrafi wypowie-
dzieć się spontanicznie i biegle nie zastanawiając się zbytnio
nad doborem słów. Potrafi posługiwać się językiem skutecz-
nie i swobodnie w życiu społecznym, zawodowym lub w cza- C1
sie studiów. Potrafi budować wypowiedzi na tematy złożone,
jasne, o wyraźnej strukturze i wykazać się opanowaniem na-
rzędzi językowych służących organizacji i wewnętrznej spój-
ności dyskursu.
Potrafi zrozumieć bez wysiłku praktycznie wszystko, co czy-
ta lub słyszy. Potrafi odtworzyć fakty i argumenty z różnych
źródeł pisemnych i ustnych streszczając je w sposób zwięzły C2
i spójny. Potrafi wypowiedzieć się spontanicznie, bardzo
płynnie i precyzyjnie oraz uwydatnić niuanse znaczeniowe
tekstów o złożonej tematyce.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda
CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda

86
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Określenie kompetencji językowych przy pomocy poziomów biegło-
ści językowej A1-C2 pomoże Ci uświadomić sobie, jakie warunki
spełniasz w odniesieniu do danego kursu językowego. Tej oceny mo-
żesz dokonać w zakresie poszczególnych umiejętności: czytania, słu-
chania, pisania, mówienia i jednocześnie dokładniej określić, które
z tych umiejętności powinny być na kursie rozwijane mocniej i który
kurs będzie się dla Ciebie nadawał najlepiej. Jeżeli więc np. rozu-
miesz artykuły z gazet, ale masz problemy z dokonywaniem ustnych
ustaleń, mimo że często musisz prowadzić rozmowy telefoniczne, to
powinieneś wybrać kurs, który koncentruje się na wykształceniu
umiejętności mówienia. Możesz śledzić indywidualne postępy w na-
uce docelowego języka obcego i w zależności od nich planować jego
dalszą naukę. Masz lepszy ogląd wymagań stawianych osobom uczą-
cym się języka i możesz samodzielnie lepiej ocenić swoje postępy
w nauce. Możesz lepiej planować i wpływać na naukę kolejnych języ-
ków obcych.
A teraz przerwij na chwilę czytanie i pomyśl, co możesz zrobić w naj-
bliższych kilku dniach, aby zacząć uczyć się języka. Zrób to, uwzględ-
niając poziom zaawansowania, na którym się znajdujesz. Jeśli jesteś
dopiero na początku drogi, zacznij od wyboru szkoły, do której się
zapiszesz. Jeżeli jesteś już na poziomie B1-B2, udaj się do najbliższej
biblioteki, np. British Council i wypożycz kilka readersów. Postaraj
się o film w oryginalnej wersji, wybierz ulubione piosenki i wyszukaj
ich teksty w Internecie. A więc… do dzieła!
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda
CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda

87
Prawda druga
Prawda druga
NIE UCZ SIĘ SAM
Nie ma czegoś takiego jak osobisty sukces.
Zawsze jest osoba, która nam pomaga, uczy, pokazuje.
Nikodem Marszałek
Szczególnie ważne to jest na początku drogi. Samemu można dosko-
nalić język, który już znamy. Zaczynając się uczyć (nawet jeśli jest to



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-MichejdaCAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda●85Europejski...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.