|
72
Zeszyty
Naukowe
AMW
Nawigacja morska dziś i jutro: przedmiot, proces, kompetencje Biorąc powyższe pod uwagę, z bardzo dużym...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
ZMIANY W PROCESIE KSZTAŁCENIA I BADAŃ
NAWIGACJI MORSKIEJ
Działalność ludzką na morzu przyjęto dzielić na:
⎯ działalność nawigacyjną;
⎯ działalność nienawigacyjną.
Podstawowym rodzajem działalności nawigacyjnej jest żegluga morska, zwana również przemysłem żeglugi morskiej. Przedmiot żeglugi morskiej obejmuje:
⎯ przewozy towarów i ludzi drogą morską;
⎯ turystykę i sporty morskie;
⎯ portową obsługę przewozów morskich.
W dalszej części artykułu mówiąc o działalności morskiej, będziemy mieć na uwadze tylko działalność nawigacyjną na morzu, tj. żeglugę morską oraz zbliżone do niej rodzaje działalności morskiej. To założenie jest bardzo istotne, gdyż pozwala przypomnieć oraz uwzględnić ważne międzynarodowe uregulowania dotyczące kształcenia nawigatorów dla potrzeb międzynarodowej żeglugi.
Wspomniane międzynarodowe uregulowania dotyczą obowiązujących za-
kresów wiedzy, umiejętności i kompetencji nawigatorów zatrudnionych w żegludze morskiej. Zostały one ustalone przez konwencję STCW 78/95 [2]. Należy nadmienić, że uregulowania dotyczące kompetencji oficerów nawigacyjnych obowiązują również, chociaż nie z mocy prawa, a na podstawie podjętych decyzji, na okrętach wojennych wszystkich państw członków NATO. Upoważnia to do następujących konkluzji dotyczących obecnego i przyszłego stanu nawigacji morskiej:
⎯ zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji nawigacyjnych jest ustalany i aktu-alizowany przez odpowiednie instytucje w skali międzynarodowej;
⎯ procedury nawigacyjne w coraz większym zakresie będą standaryzowane;
⎯ nowe technologie informatyczne, zwłaszcza technologia internetowa, a także nowe technologie symulacyjne, będą w coraz większym stopniu stosowane w procesie uzyskiwania wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz stałej aktualizacji, samokon-troli i kontroli niezbędnych kompetencji załóg okrętów.
1 (172) 2008
73
Józef Urbański, Wacław Morgaś, Andrzej Felski
Kompetencje w zakresie nawigacji morskiej nie mogą i nie powinny ograniczać się do kompetencji w zakresie procesu prowadzenia okrętu, chociaż są one niewątpliwie najważniejszym i podstawowym, tj. wymaganym prawem, rodzajem kompetencji nawigacyjnych. Coraz ważniejszym i coraz bardziej niezbędnym rodzajem kompetencji nawigacyjnych są te odnoszące się do środowiska operacyjnego nawigacji morskiej. Idzie tu głównie o kompetencje w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskiego i antyterrorystycznej ochrony żeglugi. Przyczyny powyższego są następujące:
⎯ stale wzrasta wielkość ruchu morskiego, jego zróżnicowanie i charakterystyki;
⎯ zapewnienie niezbędnego poziomu bezpieczeństwa morskiego staje się coraz trudniejsze; przyczyną jest zarówno wspomniany wzrost intensywności ruchu (w niemniejszym stopniu), jak też intensywność i wielkość przewozów ładun-ków niebezpiecznych dla środowiska morskiego;
⎯ należy oczekiwać, że zagrożenie ze strony terroryzmu morskiego będzie się nadal intensyfikować.
Opisana sytuacja generuje zakres problemów, które należy badać, ustalać sposoby ich rozwiązywania oraz wspomagać procesy rozwiązywania. Należy nadmienić, że problemy te, ze względu na ich zakres i złożoność, są przedmiotem badań wielu dyscyplin nauk morskich, głównie okrętownictwa, nauk o środowisku morskim, nauk o ruchu morskim, nauk o bezpieczeństwie tego ruchu, ochrony antyterrorystycznej i wielu innych dziedzin.
Zanim jednak podejmiemy próbę sformułowania najbardziej odpowiednich, zdaniem autorów, propozycji odnośnie zmiany, a ściślej aktualizacji i modernizacji, kierunku studiów w zakresie nawigacji morskiej, przedstawimy podstawowe wymagania. Studia te powinny:
⎯ dobrze przygotowywać do podjęcia zawodu (kompetencje zawodowe muszą być potwierdzone odpowiednimi certyfikatami);
⎯ wykształcić umiejętności stałego doskonalenia zawodowego i ogólnego;
⎯ dać taką wiedzę i umiejętności, by w przyszłości ułatwić przystosowanie się do nowych zawodów, i to nie tylko pokrewnych zdobytemu;
⎯ zapewnić zdobycie podstawowych umiejętności do podejmowania i rozwiązywania zagadnień z zakresu badań i rozwoju nawigacji morskiej;
⎯ proponować atrakcyjne dla studentów nazwy specjalności i ciekawą treść przedmiotu.
74
Zeszyty
Naukowe
AMW
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- Program wygenerowany przez kreatora będzie wyglądał bardzo podobnie do programu EZWP, jednak nie będzie dysponował żadnymi opcjami umożliwiającym stosowanie...
- Serwis musi mieć osobisty charakter!
Spowoduj aby wzrosła wysokość transakcji o 20%
Brzmi to bardzo prosto − Prawda ?
Nie, nie prawda, gdyż jeśli...
- Reklama częścią serwisu
To jest też bardzo dobry pomysł, zwłaszcza w przypadku serwisów,
gdzie czytelnik czuje ludzi z krwi i kości, a nie firmę,...
- czubki jej palców, po tym jak wyraziła — bardzo elokwentnie — swoje życzenie, by
wieże stały się najcenniejszymi klejnotami jej ziemi...
- Lecz - poucza Hitler - prawdziw win za wzniecanie tak bardzo szkodliwych wani midzy wyznawcami obu kociow chrzecijaskich w Niemczech ponosz nie wierni tych...
- Kiedy dojdzie do uwolnienia ogromnych ilości energii, Śpiew Ognia uruchomi urządzenie i będzie je trzymał otwarte, co bardzo przypominało działanie kanału -...
- journalism albo literary-journalism, jest w okresie bardzo poważnego rozwoju...
- Wreszcie na zakończenie podkreślić muszę konieczność zdobycia dla waszej pracy nad odżydzeniem jeszcze jednego bardzo ważnego czynnika, którego nam, Polakom...
- * protegowan568poczeka, a si co okae; e ksi wedug niej jest bardzo porzdnym modym czowiekiem, chocia chorowitym, dziwnym i zbyt mao znaczcym...
- Ludność tych wysp wśród piaszczystego oceanu była bardzo rozmaitą: od kilkuset osób do kilkunastu tysięcy, zależnie od przestrzeni...
|
|