Dlatego też w większości badań nad deprywacja 'na pierwszym planie występuje dziecko. Dzieci z rodzin najuboższych, często wielodzietnych, mają znacznie gorszy start życiowy niż ich lepiej sytuowani rówieśnicy. Ich losy układają się inaczej. Dzieci te osiągają relatywnie niskie wykształcenie i podejmują gorzej płatne prace. Nie mają więc szans, żeby żyć lepiej niż; ich rodzice, ponieważ zazwyczaj dziedziczą ich niską pozycję.
Biedzie towarzyszą często również inne zjawiska: alkoholizm, rozkład rodziny, przestępczość. Współwystępowanie wielu negatywnych czynników zakłóca prawidłową socjalizację dzieci i ma wpływ na ich niedostosowanie społeczne. Wiele dzieci z takich rodzin w ogóle nie uczęszcza do szkoły, wiele popada w kolizję z prawem. Oszacowano, że w 1976 r. w Polsce było co najmniej milion dzieci w %ieku do lat 17 zagrożonych procesami wykolejenia społecznego J.
1 M. Jarosz; Problemy dezorganizacji rodziny. PWN, Warszawa 1979 i M. Jarosz: Rodziny dysfunkcyjne. W: Rodzina polska lat siedemdziesiątych (red. M. Jarosz). PWN, Warszawa 1982.
207
Dzieci te mają gorsze niż ich rówieśnicy zdrowie i niższe parametry rozwoju fizycznego i psychicznego1. Świadczą o tym dobit-l nie liczne badania i materiały, które — -jak pisze brytyjski socjo-1 log medycyny Mildred Blaxter — „ciągle na nowo udowadniają, j że istnieją różnice społeczne w stanie zdrowia dzieci. Jakby spoifrj czeństwo nie chciało w to uwierzyć i trzeba było regularnie przypo-1 minąć. Ale kontynuowanie dowodzeń, że zdrowie i rozwój dzieci różnią się w zależności od klasy zawodowej lub wykształcenia rodziców ma niewielki wpływ na wyjaśnienie, dlaczego tak jest lub| ma być" 2.
M. Blaxter podjęła więc próbę takiego wyjaśnienia, dokonując l przeglądu istniejącej wiedzy na temat przekazywanych z pokolenia na pokolenie nierówności w zdrowiu. Chciała zbadać związek mią-dzy dziedzictwem genetycznym a wrodzonym zdrowiem, między' cechami matki a zdrowiem niemowlęcia, zdrowiem niemowlęcia a zdrowiem w dzieciństwie i (z mniejszą pewnością jakiejkolwiek odpowiedzi) zdrowiem w dzieciństwie a zdrowiem ludzi dorosłych. Próbowała także, tam gdzie to było możliwe, naświetlić interakcje między strukturą, cechami człowieka, jego zachowaniem i zdrowiem.
Znajdowała się w o tyle dobrej sytuacji, że dysponowała unikalnymi, długofalowymi źródłami danych, które istnieją tylko w Wielkiej Brytanii. Były to rozmaite materiały oficjalne oraz badania prowadzone w ramach wielu nauk i specjalności. Autorka wykorzystała więc 'następujące źródła: długofalowe statystyki opisowe; krajowe dane przekrojowe rocznika populacji badanej jednorazowo (np. znane British Perinatal Mortality Study); krajowe dane długofalowe, dotyczące określonego rocznika populacji (vip. znane National Study of Health and Development); nieliczne retrospektywne badania cyklów życiowych; badania w^.usi L Łające, z niewielką liczbą zmiennych, i opisowe etnograficzne, „historie przypadków", które służą jako ilustracje zachodzących procesów lub badają „w głąb" subiektywne znaczenie zjawisk i zdarzeń.
Jednakże i ta praca nie była w stanie zrealizować głównego celu badania, tj. wykryć związków przyczynowych w procesie interakcji , społeczno-biologicznej związanej z dziedziczeniem deprywacji. Powodem tego był wycinkowy charakter materiałów, na jakich oparła się autorka (i tak najlepszych w świecie). Opracowania te odzwierciedlają głębokie podziały, które istnieją współcześnie między poszczególnymi naukami. Każda z nich bada określony fragment rze-
1 A. Firkowska-Mankiewicz, M. P. Czarkowski: Sytuacja zdrowotna, psychologiczna i społeczna uczniów warszawskich szkół specjalnych. Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1983.
2 M. Blaxter: The health of the children — A review of research on the place of health in cycles of disadvantage. Heinemann, London 1981.
208
r
s i niższe para-:a- o tym dobit-3rytyjski socjo-? udowadniają, i. Jakby społe-Harnie przypo-rozwój dzieci Kształcenia ro-0 tak jest lub
"a, dokonując :h z pokolenia związek mię-vaem, między liemowlęcia a
zi dorosłych. 'ić interakcje nem i
eią tylko w ne oraz ba-^.utorka wy-opiso-jedno->aJowe dane (np. znane retrospek-z niewiel-B Przypad-' lub bada-
celu interakcji
ich oparła i odzwier-liędzy PO-ment rze-
totna, pSy-»• Instytut
'search on 1981.
czywistości, podczas gdy niezbędne są w tej dziedzinie badania interdyscyplinarne .



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Skuteczność działań polityki społecznej w tej dziedzinie zależy w dużej mierze od wieku tych, których mają objąć owe działania...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.