Ich administracja i wykorzystanie, podobnie
auininistracyjne, które będą przedstawione aaiej.
Przedtem należy jednak wspomnieć o dwóch dodatkowych porozumieniach zawartych^ [ w czasie rundy urugwajskiej, które są wyraźnie powiązane ze stosowaniem ograniczeń ilościowych. Pierwsze z nich dotyczy środków sanitarnych i fitosanitarnych50, stosowanych w obrocie rolnym, a drugie sposobu rozdzielania licencji.
W Porozumieniu w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych (SPS) określono zasady kontroli i dopuszczania na rynek krajowy towarów importowanych. Celem porozumienia jest zapobieganie nieuczciwemu protekcjonizmowi, wdrażanemu pod pozorem ochrony krajowych konsumentów lub obiektów fauny czy flory. Dlatego też członkowie WTO są zachęcani do stosowania norm międzynarodowych w tej dziedzinie. Pomimo tych pozornie prostych zasad, funkcjonowanie opisywanego porozumienia jest stosunkowo często przedmiotem sporów na forum WTO51.
Inne porozumienie, ważne z punktu widzenia stosowania ograniczeń ilościowych i kwot taryfowych, dotyczy licencjonowania importu. Porozumienie w tej sprawie, rozwijające postanowienia z art. XI i XIII GATT, zawarto w czasie rundy tokijskiej. Jego celem było zapewnienie neutralności w procedurach rozdzielania licencji importowych. Funkcjonowało on dobrze, ale miało charakter dobrowolny i tylko 27 krajów było jego członkami.
Nowe porozumienie z rundy urugwajskiej jest bardziej rozbudowane i ma charakter obowiązkowy52. Głównym celem jest zwiększenie „przejrzystości" wydawania licencji importowych i zminimalizowanie zakłóceń handlowych. Preferowane są licencje automatyczne, wydawane po spełnieniu formalnych wymogów przez importera (art. 2). Kraje członkowskie muszą notyfikować narodowe procedury wydawania licencji (art. 5). Powinny one również podać do publicznej wiadomości dane dotyczące wartości i ilości kwot, kryteriów przydziału licencji oraz nazwy organów przyjmujących podania i rozdzielających je (art. 3.5a). Informacje te winny być dostępne co najmniej na 21 dni przed wejściem w Życie systemu licencjonowania (art. 1.4). Okres przyznawania licencji nie powinien przekraczać 30 dni w przypadku zasady „według kolejności zgłoszeń" i 60 dni, jeśli stosowane są kryteria wymagające rozpatrzenia wszystkich aplikacji równocześnie (art. 3.5f)53. Rozdzielając licencje według tych ostatnich kryteriów, należy brać pod uwagę „wydajność" (poprzednie wielkości importu) podmiotów składających podanie. Należy jednak umożliwić również uzyskanie licencji przez „nowych" importerów (art. 3.5j). Importerzy winni mieć możliwość wyboru kraju importera (art. 3.5k). W przypadku rozdzielania licencji według krajów eksporterów należy zawiadomić je z odpowiednim wyprzedzeniem (art. 3.5c).
Przedstawione postanowienia powinny być stosowaniu przy wdrażaniu ograniczeń ilościowych przewidzianych Porozumieniem rolnym i Porozumieniem tekstylnym WTO.
46 Textile Monitoring Body (TMB|.
47 Por.: Polska w WTO (1998), s. 162-163.
"s Bardziej precyzyjna definicja kwol taryfowych oraz sposoby ich obliczania są podane w aneksie (l.H) do ,o rozdziału.
* Ekstremalnym (liberalnymi przypadkiem kwol taryfowych, gdy wielkość .dozwolonego importu jesi "dzo duża, a sławka jest zerowa, są tzw. zawieszenia taryfowe, o których pisano wcześniej.
81 Agreement on Ihe Application of Sanitary and Phytosanitary Measures (SPS). !1 Znaczenie barier technicznych w handlu będzie omówione w podrozdziale 2 rozdz X. 52 Agreement on Import Licensing Procedures.
w Według kolejności zgłoszeń, tzn. first-come first-served, a inne kryteria, np. każdemu po równo, są omawiane dalej.
242
243
3.3.1. Artykuły rolne
Polska, stając się członkiem WTO, przyjęła na siebie wszystkie zobowiązania nikające z porozumień rundy urugwajskiej. Szczególne znaczenie miały postanowienia /arte w Porozumieniu rolnym i zapisane w polskich listach koncesyjnych.
Jak już wcześniej wspomniano, polskie da, zapisane w liście koncesyjnej, są wyczaj na bardzo wysokim poziomie, nie niższym niż w Unii Europejskiej. Równocześ-jednak Polska jest zobowiązana do importu w ramach kwot taryfowych (utworzonych amach minimalnego dostępu do rynku) po niższych stawkach celnych. Przykładowe towiązania Polski w niektórych pozycjach zwierząt żywych przedstawia tab. VII.2.
Tabela VIL2. Przykładowe zobowiązania Polski w WTO w sektorze zwierząt żywych
umer asyfi-zjiHS
Opis produktu
Wyjściowa związana sławka celna
Docelowa związana stawka celna
Stawka vi ramach kwoty taryfowej (w %)
Wyjściowy poziom kwoty (w tonach)
Docelowy poziom kwoty (w tonach)
(102
bydło żywe
20% + maks. 1454 ECU/t
12% + maks. 931 ECU/t
20
6720
11 165
)103
trzoda chlewna żywa
140% maks. 644 ECU/t
89% maks. 412 ECU/t
35
3990
6640
)105
drób domowy żywy
200% maks. 237 ECU/ /1000 szt.
128% maks. 152 ECU/ /1000 szt.
50
1000
1000
iga:
Wyjściowa siawka celna (kwota taryfowa): rok 1995, docelowa ruk 2000.
Stawki związane podano dla głównych pozycji w danej giupie HS. dlo: Schedulc LXV — Poland. Section ], Agricultural Products.
Jak zatem widać, stawki wewnątrz kwot taryfowych są zazwyczaj znacznie niższe ni? iązane w liście koncesyjnej54. Oznacza to, że uzyskanie licencji na przywóz może wynieść dużą rentę importową jej posiadaczowi55. Na przykład w przypadku bydła wego wyjściowa jednostkowa wartość renty może wynieść do 1454 ECU/t56. W takim lypadku sposób dystrybucji licencji może mieć duży wpływ na dochody poszczególnych dmiotów uzyskujących pozwolenie na import w ramach kwoty. Sytuacja taka może tywiście skłaniać urzędników administracji państwowej do nadużyć czy korupcji.
Polska przyjęła zobowiązania zgodne z Porozumieniem o licencjonowaniu importu FO w dniu 1 stycznia 1998 roku na podstawie ustawy o administrowaniu obrotem zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (DzU nr 157, poz. 1026).
Należy dodać, że dosyć często (zwłaszcza bezpośrednio po 1995 r.) stawki celne, stosowane w taryfie leJ. hyly niższe, niż zapisane w listach koncesyjnych.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  W rezultacie, w ramach Porozumienia rolnego, powstał skomplikowany system kwoi ?yfowych, zapisanych w listach zobowiązań...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.