|
ja w nas) (czyli z zaleceniami naszej racjonalności)...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
Baśń pokazuje, że wówczas gdy zwierzęca popędowość silnie się wzmaga, racjonalność traci nad nią władzę kontrolną. Przez dłuższy czas braciszek i siostrzyczka żyją sami na pustkowiu. Pewnego razu król urządził w lesie wielkie polowanie. Sarniątko, słysząc trąbki myśliwskie, szczekanie psów i nawoływanie myśliwych, mówi do siostrzyczki: "Pozwól mi pójść na polowanie; nie mogę już dłużej wytrzymać." Prosi tak długo, że wreszcie siostrzyczka pozwala. Pierwszego dnia nic złego się nie przydarzyło i wieczorem braciszek-sarniątko powraca do siostrzyczki i bezpiecznego domu. Następnego ranka znów słyszy on kuszące odgłosy polowania, nie może wytrzymać w domu i prosi o wypuszczenie. Pod wieczór wraca do domu lekko zraniony w nogę. Tym razem jednak jeden z myśliwych śledził zwierzątko ze złotą obróżką i doniósł królowi, iż widział, że powróciło do domku w lesie. Król domyślił się więc, co może oznaczać podwiązka, i nakazał polować na sarniątko cały dzień, ale nie czynić mu nic złego. Siostrzyczka tymczasem wyleczyła ranę braciszka. Nazajutrz, mimo jej łez i próśb, zmusza on ją raz jeszcze, aby go wypuściła. Wieczorem w domku zjawia się nie tylko sarniątko, lecz także król. Zachwycony pięknością młodej dziewczyny, prosi ją o rękę, a ona zgadza się go poślubić pod warunkiem, że sarniątko zawsze będzie z nimi. Przez dłuższy czas żyją szczęśliwie razem. Ale, jak to się często zdarza w baśniach, aby nastąpić mogło ostateczne rozwiązanie, nie wystarcza trzykrotne powtórzenie próby (trzykrotne udanie się sarniątka na polowanie). Próbom tym, które mogły prowadzić do wyższego stadium egzystencji, poddany został braciszek, siostrzyczka natomiast jeszcze swoich prób nie przeszła. 137 Nastaje dzień, kiedy podczas nieobecności króla, który udał się na polowanie*, królowa wydaje na świat syna. Nieobecność króla w momencie, gdy żona rodzi dziecko, wskazuje, że zdarzenie to jest przemianą - największym cudem życia - w której nikt, nawet małżonek, nie może mieć większego pomocnego udziału. Wydanie dziecka na świat oznacza wewnętrzną transformację, sprawiającą, że dziewczyna-dziecko przeobraża się w matkę. Podobnie jak w przypadku wszelkich innych doniosłych przemian, towarzyszą temu wielkie niebezpieczeństwa. W naszych czasach są to przede wszystkim niebezpieczeństwa psychologiczne; dawniej zagrożone było wręcz życie kobiety, bo wiele kobiet umierało podczas porodu albo w jego następstwie. Niebezpieczeństwa te zostają ucieleśnione w osobie macochy-czarownicy, która, gdy tylko dziecko przyszło na świat, wtargnęła w bieg życia królowej, przemieniwszy się w służebną. Nakłania ona królową, która jest osłabiona porodem, do wzięcia kąpieli i doprowadza do tego, że ta dusi się z gorąca. Czarownica umieszcza wtedy własną brzydką córkę w królewskim łożu, każąc jej udawać królową. Co noc, z wybiciem dwunastej, królowa pojawia się w dziecinnym pokoju i bierze niemowlę na ręce, aby je nakarmić; nie zapomina też popieścić sarniątka. Świadkiem tych odwiedzin jest piastunka, ale na razie o niczym nikomu nie mówi. Po jakimś czasie królowa, pojawiając się o północy, zaczyna przemawiać następującymi słowami: Co robi moje dziecię? Co robi moje sarniątko? Przyjdę jeszcze dwa razy i już nigdy więcej. Piastunka donosi o tym królowi, który następnej nocy, czuwając wraz z nią w dziecinnym pokoju, wszystko widzi i słyszy, przy • W świecie baśni polowanie nie oznacza niepotrzebnego zabijania zwierząt -symbolizuje ono raczej życie bliskie naturze i zgodne z naturą, egzystencję odpowiadającą temu, co w nas najbardziej pierwotne. W wielu baśniach myśliwy to postać o dobrym sercu, która przychodzi z pomocą, jak w Czerwonym Kapturku. Tutaj jednak udanie się króla na polowanie sugeruje, że uległ on swym tendencjom niedojrzałym. 138 czym królowa zapowiada, że przyjdzie jeszcze tylko jeden raz. Trzeciej nocy, gdy królowa mówi, że nie zjawi się nigdy więcej, król, nie panując nad sobą, wykrzykuje: "Nie możesz być kim innym, tylko moją kochaną żoną!" W tym momencie królowa wraca do życia. Poprzednio braciszek trzykrotnie próbował napić się ze strumienia, a jako sarniątko trzykrotnie wybiegał na polowanie; podobnie teraz zmarła królowa trzykrotnie pojawia się przy dziecku, wypowiadając przytoczone wyżej słowa. Ale mimo że wróciła ona do życia i ponownie połączyła się z królem, braciszek nadal pozostaje przemieniony w zwierzątko. Odzyskuje on ludzką postać dopiero wtedy, gdy sprawiedliwości staje się zadość i czarownica
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- Coœ jeœæ musimyW po¿ywieniu nie powinno brakowaæ choliny, lecytyny, witaminy C, i witamin B — czyli substancji, od których zale¿y synteza acetylo-choliny...
- - uzyskan : informacji, czyli procesy na wejœciu, polegaj¹ce na odbiorze i odczytywa iu sygna'ów zawieraj¹cych okreœlone informacje;- podejm ,`anie decyzji, tj...
- Guy Sorman, autor książki Prawdziwi myśliciele naszej epoki tak napisał o uczonym: „Carl Sagan jest przystojny i prowokujący; jego błyskotliwa inteligencja...
- Księga ta składa się z wielu części, a najstarszą i najbardziej szanowaną przez żydów jest ta, którą nazywają Piecioksiegiem Mojżesza, czyli...
- Ostatniego wieczora przed moim odjazdem ze szpitala polowego przyszedł do mnie Rinaldi z majorem z naszej mesy...
- nie powiódł się: w naszej bazie na Kappie urządzenia łączności były niesprawne, musiał je uszkodzić jakiś wstrząs tektoniczny...
- jest wartości¸a funkcji , czyli gdy
63
to istnieje takie ,...
- zintegrowanie agresywnej części naszej osobowości z pozostałą...
- pomocą średniowiecznych ideogramów (stąd to wspomniane na wstępie zalecenie, by zająćsię owym światem duchowym odległym od nas o setki lat w celu...
- Teoria racjonalności postępowania:
1...
|
|