|
partie chóralne, a dialog prowadzi aktor niemal zawsze z przo-downikiem chóru (tylko 2-krotnie dochodzi do krótkiej wymianykwestii między 2 aktorami)...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości. |
Dlatego też tragedia ta uchodziła do niedawna za najstarszą z zachowanych. Obecnie wydaje s!ę jednak prawdopodobne, że A. wystawił ją dopiero w 463. Nie znamy daty wystawienia trylogii, do której należała zachowana tragedia pt. Prometeusz skowany {Prometheus desmotes). Jest to dramat kosmogoniczny. Ścierają się w nim: uporządkowany świat bogów olimpijskich i nieokiełznany, butny świat Tytanów. W zaginionej tragedii Prometheus lyomenos (Prometeusz wy- zwolony) następowało zapewne pojednanie i Zeus, przedstawia- ny w Prometeuszu skowanym, wbrew innym dramatom A., jako okrutny tyran i despota, pokonawszy ostatecznie wszelkie zło, objawiał się - być może - tutaj również jako sprawiedliwy i godny władca. Z Prometeusza, zupełnie inaczej ukazywanego w dziełach -^-Hezjoda, uczynił A. bohaterskiego miłośnika ludz- kości i właściwego inicjatora wszelkiego postępu. Do tej samej trylogii należał prawdopodobnie dramat Prometheus pyrphoros (Prometeusz niosący ogień), o którym nic bliższego nie umiemy powiedzieć. W Orestei (Oresteia; 4.58), jedynej zachowanej w ca- łości i zapewne ostatniej wystawionej w Atenach trylogii przed- stawił A. tragiczne dzieje rodu Atrydów, legendę znaną już archaicznemu eposowi i poetom chóralnym (-*Stesichoros). Sta- ry temat opracował jednak A. po swojemu. Ukazał wielki dra- mat człowieka zmagającego się z losem, wolą bogów i własnym sumieniem, a jednocześnie (zwłaszcza ostatnia sztuka trylogii) uczcił nowy ład społeczny i jego 'prawa składając zarazem wspaniały hołd własnej ojczyźnie, demokratycznym Atenom. Pierwsza tragedia, Agamemnon, stanowi niejako ekspozycję ca- łej trylogii. Pieśni chóru mówią o wydarzeniach wcześniejszych, które doprowadziły Klitajmestrę, żonę Agamemnana, do decyzji zabicia wracającego spod Troi męża. Przywieziona przez niego 4 Słownik pisarzy antycznych branka, wieszczka Kassandra, w przejmującej wizji ukazuje przeszłe i przyszłe zbrodnie Atrydów, ciągnący się z pokolenia na pokolenie łańcuch winy i kary. W drugim z kolei dramacie, Ofiarnice (Choeforoi), pierwsze słowa chóru dziewcząt, składa- jących ofiarę na grobie Agamemnona, zawierają myśl, że nowa zbrodnia żąda nowej zapłaty. Orestes przybywa do Argos, by na wyraźny rozkaz Apollona przez matkobójstwo pomścić śmierć ojca. Okropny czyn ten napełnia go grozą, a ścigany przez bo- ginie zemsty, Erynie, szuka oczyszczenia u Apollona w świątyni delfickiej. Jest to już początek trzeciego dramatu trylogii pt. Eumenidy (Eumenides). Inaczej jednak niż w Orestei Stesicho- rosa, Apollon nie jest w stanie uwolnić matkobójcy od Erynii. Nad Orestesem odbędzie się w Atenach sąd ludzki. Jest to tryumf nowego prawa miasta-państwa nad dawnym prawem rodowym, głoszącym zasadę krwawej zemsty. Orestes zostaje uniewinnioiny, straszne Erynie przemieniają się w dobrotliwe Eumenidy, czczone odtąd pod tym imieniem w Atenach. Po trylogii .następował dramat satyrowy Proteus, którego temat został zaczerpnięty z Odysei. Z nie zachowanych dramatów A. na uwagę zasługują, odkryte niedawno dzięki znaleziskom pa- pirusowym, fragmenty tragedii Myrmidones (Myrmidonowie) oraz dramat satyrowy Diktyulkoi (Rybacy). A. jest właściwym twórcą tragedii gr. Udoskonalił technikę dramatyczną: ograni- czył udział, a tym samym znaczenie, chóru; wprowadził na scenę drugiego aktora, czym umożliwił rozbudowę akcji i oży- wienie dialogu. Zastosował nowe środki wyrazu artystycznego: wspaniałe opisy (bitwa pod Salaminą, upadek Troi), barwne opowiadania przedstawiające wydarzenia, które odbyły się bądź we wnętrzu pałacu (Agamemnon), bądź daleko od miejsca akcji (Persowie); dialog stychomytyczny (tj. ujęty w formę krótkich pytań i odpowiedzi). Potrafił też posłużyć się milczeniem aktora (Niobe, Prometeusz skowany, Kassandra w Agamemnonie) -w celu wywołania odpowiedniego nastroju. Wielką rolę w tra- gediach A. odgrywał element muzyczny, zarówno partie chóral- ne, jak i solowe. A. udoskonalił również stroje aktorów i zróż- nicował maski. Egzotyczne kostiumy aktorów w Blagalnicach i Persach, opisy obcych lądów świadczą o zainteresowaniu poe- ty światem barbarzyńskim. Tragedie A. przeniknięte są ideami moralno-religijnymi. Poeta starał się tradycyjną etykę gr. mitu pogodzić z nową moralnością, porządek religijny z porządkiem obywatelskim. Pragnął zgłębić tajemnice ludzkiego losu i dzia- łania. Wierzył, że ludzkimi namiętnościami rządzi przeznacze- nie, że nawet bogowie nie mogą przeciwstawić się losowi. Czło- wiek upojony zbyt wielką potęgą i bogactwem łatwo popada w hybris,, która pcha go do zbrodni. Kara za popełnione prze- kroczenie spada na sprawcę i jego ród. A. czyni człowieka od- powiedzialnym za własne czyny. Cierpienie jest według A. 'jedyną szkołą życia, która uczy "umiaru" (sophrosyne) w po- stępowaniu. Głównym rysem dramaturgii A. jest jej majesta- tyczność. Cechy te uwidaczniają się także w charakterach posta- ci. W zachowanych utworach można prześledzić drogę rozwo- jową twórczości poety: od sztuk pozbawionych akcji, wypeł- nionych głównie śpiewami chóru i o nie zróżnicowanych cha- rakterach osób działających (Błagalnice), do tragedii o wyraźnie rozwiniętej akcji i o zindywidualizowanych postaciach bohate- rów (Oresteja). Bohaterzy A. są przeważnie wielcy i posągowi; obdarzeni potężnymi namiętnościami, odwagą, a przede wszyst- kim siłą woli dążą uparcie do wytkniętego celu (Eteokles, Pro- meteusz, Klitajmestra). Styl i język A. dostosowany jest do treści. Jego wzniosłość i patetyczność -wynika z doboru wyrazów i ich połączeń. A. tworzy neologizmy, potężne metafory i obra- zy. Natomiast język ludzi prostych występujących w jego trage- diach (strażnik w Agamemnonie, piastunka w Ofiarnicach} jest potoczny i zrozumiały. A. zdobył uznanie tak współczesnych, jak i potomnych. Pod bezpośrednim wpływem A. pozostawali ---Sofokles i -rEurypides,, przed którym ->-Arystofanes przyznał mu pierwszeństwo w Żabach. W epoce hellenistycznej nie wy- stawiano już jego utworów; zajmowali się nim tylko -^-gramaty- cy jako historycy literatury. Na dramaturgów nowożytnych od- działał A. poprzez tragedie -^-Seneki. Znany już od renesansu, szczególne zainteresowanie wzbudził w XVIII w. Bezpośredni, silny wpływ A. zaznaczył się dopiero w okresie romantyzmu. Poeci angielscy (Byron, Shelley, Keats), opierając się na Pro- meteuszu skowanym, stworzyli i spopularyzowali pojęcie pro- meteizmu, przejęte również przez naszych poetów: Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Wyspiańskiego i in. Pod koń. XIX w.
- Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.
- {Fertile_effects_desc}Zwiksza szanse posiadania dzieci{Prolific_effects_desc}Zwiksza szanse posiadania dzieci{Flaccid_effects_desc}Zmniejsza szanse posiadania dzieci{Infertile_effects_desc}Zmniejsza szanse posiadania dzieci{Barren_effects_desc}Zmniejsza szanse posiadania dzieci{Astute_Wife_effects_desc}Zwiksza szans wyboru na urzd senacki, 5% premia do popularno[ci gracza w Senacie{Well_Mannered_Wife_effects_desc}Zwiksza szans wyboru na urzd senacki, 10% premia do popularno[ci gracza w Senacie{Motivated_Wife_effects_desc}Zwiksza szans wyboru na urzd senacki, 15% premia do popularno[ci gracza w Senacie{Tax_Assessor_effects_desc}10% premii do wpBywów z podatków{Efficient_Taxman_effects_desc}20% premii do wpBywów z podatków, +1 do niepokojów (ma negatywny wpByw na porzdek publiczny){Cruelly_Efficient_Taxman_effects_desc}30% premii do wpBywów z podatków, +2 do niepokojów (ma negatywny wpByw na porzdek publiczny){Useless_Assessor_effects_desc}10% kary do wpBywów z podatków{Inefficient_Taxman_effects_desc}20% kary do wpBywów z podatków{Tax_Farmer_effects_desc}30% kary do wpBywów z podatków{Divorced_effects_desc}Brak efektów¬--------------------{Chancer} Ryzykant{Chancer_desc}Prowadzc atak, ten czBowiek lubi podejmowa ryzyko
- — Co mĂłwi?— Ĺ»e chce dziecko — odpowiedziaĹ‚a poĹ‚oĹĽna i dodaĹ‚a bezgĹ‚oĹ›nie, samym ruchem warg, ĹĽeby tylko Ginia wiedziaĹ‚a, co mĂłwi:...
- Pojęcie wzajemnych zobowiązań stron układu należy interpretować w sposób szeroki, nie ograniczając się tylko do zobowiązań wynikających ze stosowania układu, jak to...
- Przynajmniej jego własne pierwotne zamysły zostały zrealizowane, nową sieć zasilała magiczna moc ogniska, a heroldowie tylko ją wspomagali, i nie...
- Biegał tedy Szymon z kąta w kąt, zupełnie nie zajmująco, od czasu do czasu tylko dla pewnej rozmaitości kopnął po drodze krzesło albo stół, który przerażony,...
- — W takim razie — rzekĹ‚a Fadoopa, radoĹ›nie poklepujÄ…c siÄ™ po brzuchu — pozostaje
wam już tylko złożyć wymówienia temu głupcowi...
- - Sssmoki, tak mówisz? A czemu miałoby cię to interesować? Widzę tutaj tylko jednego sssmoka, a nie jessst nim z pewnością ludzki czarodziej Krasssus...
- [nieszczęście], kiedy nie tylko na to nie patrzę, com kochał bardziej niż samego siebie a równo z duszą moją, ale i słyszeć ledwie mi się kiedy
dostaje, a...
- Inną instytucją, służącą przyspieszeniu biegu postępowania sądowego, jest możliwość przeprowadzenia - za zgodą stron - postępowania dowodowego tylko częściowo,...
- olitykę makroekonomiczną stosuje się nie tylko w celu podwyższania produ-Lu wtedy, gdy jest on niższy od potencjalnego, ale także w celu zmniejszania•nflacji...
|
|