ďťż

Jest ona podzielona na dwa cykle. Pierwszy obejmuje 4 lata (od klasy VI do III) i kończy równoczeœnie naukę w ramach obowišzku szkolnego. Zjawisko powtarzania klas występuje na poziomie 7-11%. Drugi cykl szkoły œredniej, który bardzo rozwinšł się w ostatnich latach, obejmuje 70% młodzieży kończšcej pierwszy (w wieku 16 lat). Cykl ten podzielony jest na dwa profile. Szkoły ogólnokształcšce i techniczne (lycees) przygotowujš uczniów w cišgu 3 lat (klasa II, I i końcowa) do matury, do której przystępuje 70% uczniów. Powtarzanie klas na tym poziomie jest zjawiskiem doœć częstym (12-16%). Ponad 70% abiturientów zdaje maturę. Profil drugi obejmuje szkoły œrednie zawodowe (lyceesprofessionnels) i jest wybierany przez 30% młodzieży w wieku 16 łat. Nauka trwa tylko 2 lata i kończy się uzyskaniem œwiadectwa umiejętnoœci zawodowych (CAP) lub œwiadectwa umiejętnoœci ogólnozawodowych (BEP).
Oba te profile sš drożne. W wyniku dalszej nauki można uzyskać maturę zawodowš (por. Internet, 11).
90% uczniów, którzy zdali maturę, uczy się dalej w szkołach wyższych. W 1992 r. studiowało we Francji ponad 1,8 min osób. Liczba studentów systematycznie wzrasta. 90% pobiera naukę w uniwersytetach, które w porównaniu z wyższymi szkołami zawodowymi dajš bardziej ogólne wykształcenie (por. Internet, 12). Ponad połowa studentów to kobiety (poza naukami przyrodniczymi) (por.Key..., 1997, ss. 17-19).
Przedszkole
System nauczania przedszkolnego we Francji jest dobrze rozwinięty. Do przedszkoli chodzi ponad 35% dzieci w wieku 2 lat i 99% dzieci w wieku 3-5 lat. Do przedszkoli uczęszcza każdego roku 2,5 min dzieci. Nauczyciele przedszkolni majš te same kwalifikacje co uczšcy w szkole podstawowej. To właœnie w przedszkolu rozpoznaje się trudnoœci, które mogš wystšpić w nauce dziecka w szkole. Placówka ta stwarza również możliwoœci zmniejszenia nierównoœci wynikajšcych z deprywacji społecznej. Dużych korzyœci upatruje się w rozwoju umiejętnoœci językowych dziecka (por. Internet, 13).
Szkoły specjalne
Od połowy lat siedemdziesištych zaczęto realizować we Francji politykę integracji dzieci niepełnosprawnych z dziećmi nie odbiegajšcymi od normy. Nawet doœć wyraŸnie upoœledzone dzieci sš umieszczane w specjalnych klasach w normalnych szkołach publicznych. Niewielki odsetek dzieci (około
26
0,8%) wymagajšcych największej troski trafia jednak do szkół specjalnych, w których uczš się zawodu.
Szkoły zawodowe
Szkoły techniczne i zawodowe nigdy nie miały we Francji większego uznania. Nadal kształcenie ogólne zajmuje pozycję centralnš. Nauka w szkołach technicznych może doprowadzić do uzyskania matury technicznej, a następnie do wyższej uczelni technicznej, w której cykl nauki trwa 2 lata. Kształcenie zawodowe kończy się uzyskaniem œwiadectwa umiejętnoœci zawodowych, ale i w tym przypadku kształcenie to jest drożne. Pracowici i ambitni mogš uzyskać nawet tytuł zawodowy inżyniera.
Oœwiata dorosłych
We Francji nie istnieje uniwersytet otwarty, w którym bez specjalnych formalnoœci mogliby się kształcić na poziomie wyższym ludzie doroœli. Zgodnie z ustawš o oœwiacie dorosłych (1971) pracodawcy sš zobowišzani do opodatkowania się na fundusz dokształcania i doskonalenia dorosłych (por. Pachociń-ski, 1976a, ss. 105-112). Każdy pracujšcy ma prawo do skorzystania z dobrodziejstw ustawy. Prawo to jest często wykorzystywane przez dobrze wykwalifikowanych mężczyzn w wieku 25-40 lat, jak również przez bezrobotnych, szukajšcych zatrudnienia.
3. Administracja i nadzór
Francja nadal jest krajem o wysokim poziomie centralizacji odpowiedzialnoœci za oœwiatę, mimo uczynienia w latach 1982-1983 pewnych kroków w kierunku decentralizacji. Kontrola nad całoœciš spraw oœwiatowych znajduje się w gestii Ministerstwa Oœwiaty, choć np. za œrednie szkoły rolnicze odpowiada Ministerstwo Rolnictwa.
Cišgle jeszcze Ministerstwo Oœwiaty tworzy wiele różnych nakazów i regulacji, np. dotyczšcych programów i planów nauczania, do których muszš się również dostosować szkoły prywatne.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  2425Największe transformacje oœwiaty wystšpiły w ostatnich latach na poziomie szkoły œredniej...
Pomodliłem się do każdego boga jaki istniał bym był w wstanie wkurzyć tę kobietę do granic możliwości.