|
2425Największe transformacje owiaty wystšpiły w ostatnich latach na poziomie szkoły redniej...
PomodliĹem siÄ do kaĹźdego boga jaki istniaĹ bym byĹ w wstanie wkurzyÄ tÄ kobietÄ do granic moĹźliwoĹci. |
Jest ona podzielona na dwa cykle. Pierwszy obejmuje 4 lata (od klasy VI do III) i kończy równoczenie naukę w ramach obowišzku szkolnego. Zjawisko powtarzania klas występuje na poziomie 7-11%. Drugi cykl szkoły redniej, który bardzo rozwinšł się w ostatnich latach, obejmuje 70% młodzieży kończšcej pierwszy (w wieku 16 lat). Cykl ten podzielony jest na dwa profile. Szkoły ogólnokształcšce i techniczne (lycees) przygotowujš uczniów w cišgu 3 lat (klasa II, I i końcowa) do matury, do której przystępuje 70% uczniów. Powtarzanie klas na tym poziomie jest zjawiskiem doć częstym (12-16%). Ponad 70% abiturientów zdaje maturę. Profil drugi obejmuje szkoły rednie zawodowe (lyceesprofessionnels) i jest wybierany przez 30% młodzieży w wieku 16 łat. Nauka trwa tylko 2 lata i kończy się uzyskaniem wiadectwa umiejętnoci zawodowych (CAP) lub wiadectwa umiejętnoci ogólnozawodowych (BEP). Oba te profile sš drożne. W wyniku dalszej nauki można uzyskać maturę zawodowš (por. Internet, 11). 90% uczniów, którzy zdali maturę, uczy się dalej w szkołach wyższych. W 1992 r. studiowało we Francji ponad 1,8 min osób. Liczba studentów systematycznie wzrasta. 90% pobiera naukę w uniwersytetach, które w porównaniu z wyższymi szkołami zawodowymi dajš bardziej ogólne wykształcenie (por. Internet, 12). Ponad połowa studentów to kobiety (poza naukami przyrodniczymi) (por.Key..., 1997, ss. 17-19). Przedszkole System nauczania przedszkolnego we Francji jest dobrze rozwinięty. Do przedszkoli chodzi ponad 35% dzieci w wieku 2 lat i 99% dzieci w wieku 3-5 lat. Do przedszkoli uczęszcza każdego roku 2,5 min dzieci. Nauczyciele przedszkolni majš te same kwalifikacje co uczšcy w szkole podstawowej. To włanie w przedszkolu rozpoznaje się trudnoci, które mogš wystšpić w nauce dziecka w szkole. Placówka ta stwarza również możliwoci zmniejszenia nierównoci wynikajšcych z deprywacji społecznej. Dużych korzyci upatruje się w rozwoju umiejętnoci językowych dziecka (por. Internet, 13). Szkoły specjalne Od połowy lat siedemdziesištych zaczęto realizować we Francji politykę integracji dzieci niepełnosprawnych z dziećmi nie odbiegajšcymi od normy. Nawet doć wyranie upoledzone dzieci sš umieszczane w specjalnych klasach w normalnych szkołach publicznych. Niewielki odsetek dzieci (około 26 0,8%) wymagajšcych największej troski trafia jednak do szkół specjalnych, w których uczš się zawodu. Szkoły zawodowe Szkoły techniczne i zawodowe nigdy nie miały we Francji większego uznania. Nadal kształcenie ogólne zajmuje pozycję centralnš. Nauka w szkołach technicznych może doprowadzić do uzyskania matury technicznej, a następnie do wyższej uczelni technicznej, w której cykl nauki trwa 2 lata. Kształcenie zawodowe kończy się uzyskaniem wiadectwa umiejętnoci zawodowych, ale i w tym przypadku kształcenie to jest drożne. Pracowici i ambitni mogš uzyskać nawet tytuł zawodowy inżyniera. Owiata dorosłych We Francji nie istnieje uniwersytet otwarty, w którym bez specjalnych formalnoci mogliby się kształcić na poziomie wyższym ludzie doroli. Zgodnie z ustawš o owiacie dorosłych (1971) pracodawcy sš zobowišzani do opodatkowania się na fundusz dokształcania i doskonalenia dorosłych (por. Pachociń-ski, 1976a, ss. 105-112). Każdy pracujšcy ma prawo do skorzystania z dobrodziejstw ustawy. Prawo to jest często wykorzystywane przez dobrze wykwalifikowanych mężczyzn w wieku 25-40 lat, jak również przez bezrobotnych, szukajšcych zatrudnienia. 3. Administracja i nadzór Francja nadal jest krajem o wysokim poziomie centralizacji odpowiedzialnoci za owiatę, mimo uczynienia w latach 1982-1983 pewnych kroków w kierunku decentralizacji. Kontrola nad całociš spraw owiatowych znajduje się w gestii Ministerstwa Owiaty, choć np. za rednie szkoły rolnicze odpowiada Ministerstwo Rolnictwa. Cišgle jeszcze Ministerstwo Owiaty tworzy wiele różnych nakazów i regulacji, np. dotyczšcych programów i planów nauczania, do których muszš się również dostosować szkoły prywatne.
- PomodliĹem siÄ do kaĹźdego boga jaki istniaĹ bym byĹ w wstanie wkurzyÄ tÄ kobietÄ do granic moĹźliwoĹci.
- NiedobĂłr objawia siÄ powolnym krzepniÄciem krwi wypĹywajÄ
cej z ran i skaleczeĹ, krwotokami - na przykĹad z nosa - i niskim poziomem pĹytek krwi...
- Dalej ciÄ
gnÄĹo siÄ kilka pustych rzÄdĂłw foteli i wreszcie w pierwszym, tuĹź naprzeciw
drzwi prowadzÄ
cych do pomieszczenia pilotĂłw, leĹźaĹ ostatni...
- W przeciwieĹstwie do budowli w zielonej dolinie, budynki znajdujÄ
ce siÄ tutaj miaĹy otwory na poziomie gruntu, widoczne, mimo Ĺźe wszystkie Ĺciany byĹy...
- Ostatniego wieczora przed moim odjazdem ze szpitala polowego przyszedĹ do mnie Rinaldi z majorem z naszej mesy...
- – W TrechtymirĂłw!
– Na pohybel Lachom i panom!
Nagle mĹody jakiĹ kozaczek wystÄ
piĹ naprzĂłd, potrzÄ
snÄ
Ĺ spisÄ
i...
- Ostatniego wieczoru zgarnÄ
Ĺem szeĹÄ butelek koniaku, wĹoĹźyĹem nowe lakierki, i pomaszerowaĹem do wujaszka...
- wielu weteranĂłw, ktĂłrzy nie znieĹliby twojej obecnoĹci nawet przez dziesiÄÄ godzin, nie
mĂłwiÄ
c o dziesiÄciu latach...
- ROZDZIAĹ DRUGIPo dwĂłch latach szkolenia wyruszyĹ na morze i dostaĹ siÄ w strefy tak dobrze znane swej wyobraĹşni odkryĹ, Ĺźe sÄ
dziwnie wyjaĹowione z przygĂłd...
- Adepci dali za wygranÄ
tuĹź za Vernet, ostatniÄ
ludzkÄ
osadÄ
u stĂłp straszliwej gĂłry...
- Kiedy Ĺukasz i Bazyli dotarli na miejsce, musieli stanÄ
Ä tak daleko w tyle, Ĺźe nie widzieli platformy, na ktĂłrej miaĹ wystÄ
piÄ kuteaĹski mag...
|
|